Het fascinerende verleden van bedrukte bierglazen

1 mei 2024 10:32

Het fascinerende verleden van bedrukte bierglazen

Vandaag heeft elke brouwerij wel zijn eigen bierglas. Een bierglas is namelijk het geknipte uithangbord. De consument ziet je bedrijfslogo pal voor zijn neus staan elke keer hij een slok van zijn biertje neemt. Directere marketing is moeilijk denkbaar. Wanneer in de geschiedenis begrepen brouwers eigenlijk dat bierglazen bedrukken dé geknipte marketingtool was? Dat ontdek je in dit artikel.

De geschiedenis van bierglazen

Bier is een van de oudste dranken uit de geschiedenis van de mensheid. De Mesopotamiërs brouwden al 4500 jaar v. Chr. bier met gebakken gerstebrood. Ook de oude Egyptenaren waren beslist niet vies van wat gerstenat.

Vanaf 3.500 jaar v. Chr. maakten deze vroege beschavingen de eerste glazen objecten. En deze oude culturen begrepen toen al dat het heerlijke bierbrouwsel pas helemaal tot zijn recht komt in een aangepast glas. De Egyptenaren dronken hun bier namelijk uit brede kelken met lange stelen.

Doorheen de jaren bedacht de mens steeds nieuwe biersoorten. Gaandeweg beseften brouwers dat elk bier zijn eigen bierglas vraagt. Alleen zo komen de aroma’s en smaken écht tot hun recht. Die perfect gedoseerde schuimkraag maakt de beleving helemaal af.

Het oudste bierlogo

Eén van 's werelds oudste, nog steeds in gebruik zijnde bedrijfslogo’s ter wereld? Dat is een bierlogo. In 1366 zag brouwerij Den Hoorn het levenslicht in België. Aan de voorgevel van de Leuvense brouwerij pronkte een hoorn. En dat blaasinstrument zie je vandaag nog steeds terug in het logo van Stella Artois.

Natuurlijk heette het goudgele brouwsel toen nog niet Stella Artois. De naam 'Artois' kwam pas eeuwen later, als eerbetoon aan Sébastian Artois. Deze brouwmeester kocht de brouwerij in 1717. Sindsdien bleef zijn familienaam altijd met het bier verbonden.

In 1926 registreerde de Leuvense brouwerij 'Stella Artois' als handelsmerk. Stella is Latijns voor ster en verwees naar het kerstster-winterbier dat de brouwerij die winter lanceerde. Het seizoenbier bleek zo populair dat het al snel het hele jaar door uit de tapkranen vloeiden.

En het logo dat na al die tijd nog steeds op het kenmerkende chalice-glas gezeefdrukt staat? Dat is nog steeds die 14de-eeuwse hoorn, vergezeld van de woorden 'Anno 1366'.

Het oudste bewaarde bierglas met logo

Vandaag laten zelfs hobbybrouwers en microbrouwerijen hun bierglazen bedrukken bij gespecialiseerde bedrijven als Beers and Brands. Maar vanaf wanneer personaliseerden brouwers eigenlijk bierglazen met hun merknaamopdruk en logo?

Voor het oudste bewaarde bierglas met een logo op moet je in het Deutsche Brauereimuseum in München zijn. Daar vind je namelijk een steengoedflesje versierd met het stadswapen van München en het spadelogo van de plaatselijke brouwerij Spaten.

De in 1397 opgerichte brouwerij kent een rijke geschiedenis. Vandaag heeft het logo met de witte schep op het rode schild nog steeds een prominente plaats op het grootste bierevenement ter wereld. Spaten is namelijk een van de zes officiële bieren op het jaarlijkse Oktoberfest in München

De pioniersrol van Bass Brewery

Eind 19de eeuw was een kantelperiode in de biergeschiedenis. Marketing en kapitalisme doordrongen nu ook het brouwambacht. Grote bierbrouwers beseften dat hun product uniek was en registreerden hun handelsmerken.

Tegelijkertijd begrepen slimme reclamejongens dat anonieme universele bierglazen niet bepaald de herkenbaarheid van hun product bevorderden. Maar met je logo op een bierglas? Daarmee onderscheidde je je beslist van de concurrentie.

Bass Brewery was een van de eerste die dat in de smiezen had. De Engelse bierbrouwer uit Burton upon Trent registreerde op 1 januari 1876 zijn rode driehoek als handelsmerk. Een mijlpaal in de economische geschiedenis: Bass was op die nieuwjaarsdag namelijk het allereerste bedrijf dat in het Verenigd Koninkrijk gebruik maakte van de gloednieuwe 'Trade Marks Registration Act 1875'.

Nog datzelfde jaar lanceerde Bass een nieuw bierglas met daarin zijn rode driehoek gegraveerd. Tegen 1877 was Bass de grootste bierbrouwer ter wereld. Meer dan 1 miljoen vaten rolden jaarlijks vanuit Burton upon Trent de hele wereld rond. Bass exporteerde zijn Pale Ale én het bijbehorende rode driehoeklogo naar alle uithoeken van het Britse Rijk.

Andere brouwerijen bleven niet achterwege. Als 's werelds succesvolste biermerk zijn logo en merknaam open en bloot op bierglazen etste? Dan moesten zij wel volgen. Begin 1920 bevoorraden alle grote bierbrouwers de horeca met hun personaliseerde bierglazen. Tegen de jaren vijftig had werkelijk elke brouwerij zijn eigen bierglas met lithografische merknaamopdruk.

De voordelen van bierglazen bedrukken

Vandaag zijn bierglazen met logo's een onmisbare marketingtool voor bierbrouwerijen. Met een gepersonaliseerd bierglas promoot je je merk telkens iemand een slokje van zijn bier neemt.

Bierdrinkers identificeren zich bovendien sterker met een merk als het authentieke, eigen glazen heeft. Dat zie je ook in de verzamelmarkt die elk jaar groter wordt. Niet alleen vintage bierglazen met logo's wisselen voor grof geld van eigenaar. Bierliefhebbers tellen soms ook duizenden euro's neer voor nieuwe gepersonaliseerde bierglazen.

Een bekend voorbeeld zijn de gelimiteerde glazen die de Belgische brouwerij Duvel Moortgat jaarlijks uitbrengt. De felbegeerde, fraai versierde exemplaren uit de 'Duvel Collection' gaan op de tweedehandsmark voor woekerprijzen tot 6.500 euro!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.