De onmisbare kracht van user testing laten uitvoeren

1 mei 2024 10:25

De onmisbare kracht van user testing laten uitvoeren

De digitale wereld verandert steeds en het succes van jouw online website hangt sterk af van hoe goed deze aansluit bij jouw gebruikers. User testing laten uitvoeren is een ideale stap in het optimaliseren van gebruikerservaringen. Daarnaast verhoogt het de algehele tevredenheid van jouw klanten. Maar wat houdt dit proces precies in? Waarom is het belangrijk om doelen te stellen als je user testing wilt inzetten? Hieronder zullen we de belangrijkste onderdelen toelichten.

Wat is user testing nu precies?

Voordat je kiest voor user testing laten uitvoeren, is het goed om eerst te begrijpen wat dit precies inhoudt. User testing is een bepaalde dienst waarbij websites door echte gebruikers wordt getest om te zien hoe zij de website ervaren. Het voordeel is dat dit inzichten kan bieden die voor ontwikkelaars en ontwerpers verborgen blijven. Door deze tests uit te laten voeren, kan een bedrijf belangrijke gebruikersonvriendelijkheden identificeren die de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Door dit aan te pakken, kun jij bijvoorbeeld de conversieratio op je website verhogen of meer resultaat boeken met je website. Ben je benieuwd naar een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is? Kijk dan eens naar Nerds Company.

Stel doelen als je hier gebruik van gaat maken

Voordat je echt aan de slag gaat met user testing is het goed om duidelijke doelen te stellen wat je wilt onderzoeken. Wat wil je precies leren van het proces? Wil je bijvoorbeeld de conversieratio verhogen of het aantal support calls verminderen? Doordat je deze doelen specifiek opstelt, kun je user testing beter structureren en ervoor zorgen dat de resultaten direct bijdragen aan het verbeteren van de website. Als tip geven we altijd mee om in overleg met een bedrijf dat de test gaat afnemen, zoals bijvoorbeeld Nerds Company, te bespreken welke doelen het beste zijn.

Tot slot analyseer en verwerk altijd de testresultaten

Tot slot is het altijd verstandig om na het uitvoeren van user testing de verzamelde data te verzamelen en vervolgens te analyseren. Het analyseren gebeurt veelal in samenspraak met een bedrijf. Dit omvat doorgaans het doorlopen van video-opnames, het bekijken van heatmaps en het evalueren van gebruikersfeedback. Het is altijd aan te raden om actiepunten te formuleren op basis van deze analyses. Door dit op een goede en adequate manier te noteren en te verbeteren, zul je beter je doelen bereiken, en dat is natuurlijk het uiteindelijke doel van user testing laten uitvoeren. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.